2.2.18

Ole Wich um meistaraverkið "Vinterbrødre"


FILMSFELAGIÐ ANBEFALER: “Vinterbrødre” - to brødre sammen i en monoton dagligdag i den skarpe hvide kulde og i kalkminens kulsorte rum. Johan er så normal, man kan blive i dette indspiste mandesjak, der alle er i familie. Men broderen Emil er introvert, udstødt og lever sit begær ud i sine rusfantasier i håbet om en anden tilværelse med indhold af kærlighed og accept. Men han er kun lige accepteret, fordi han lysner minens slidsomme monotoni med sit hjemmebryg brygget på de kemikalier, han stjæler fra sprængstoflageret.

Det er ikke altid at brygningen lykkedes så godt. En dag fælder “Moonshine” en respekteret mand blandt minearbejderne og scenen er sat til et surrealt kammerspil nede i kalkminens dyb, i de grå huse og ude i skovens hvide tomhed - mellem brødre, mellem mænd.


Filminstruktøren Hlynur Pálmason har med sit hold her blandet et bryg, der i en sansefuld oplevelse, i en turbulens af indestængte følelser, hvor den kolde mørke kalkmine bliver rammen om et spil med vores sanser og opfattelsen af virkeligheden. Forfatteren Jónas Reynir Gunnarsson skriver om filmen:

»Film er sin egen kunstart, har sit eget sprog og kender ingen landegrænser. Kongen i landet hedder Tiden. Indbyggerne hedder Lys, Mørke, Lyd og Tavshed. Hlynur Pálmason er ambassadøren fra filmens land, Lyd, Tavshed, Lys og Mørke følger ham. Også han taler sit eget sprog.« (www.starafugl.is, 2017)

Pálmason fortæller: Skuespilleren Lars Mikkelsen kom med på holdet. Da han så dette manuskript, udbrød han: »Jøsses, det er vildt. Jeg vil gerne se, hvor det ender« og jeg var lykkelig over, at han kunne se kvaliteten og var villig til at udforske det med os.

Sådan en film er vi henrykte for at vise i Filmfelagið. Den har mange bolde i luften og er en rigtig FILM, hvor processen inddrager alle filmens virkemidler, samt giver dem rum og mulighed for at udfolde sig på egne præmisser.

Den er optaget i shot-by-shot teknikken, hvor klipningen af filmen på forhånd nøje er angivet i manuskriptet, og på analog 16 mm film, der giver en Tarkovsky-agtig stemning forstærket af den barske koldgrå lokalitet. En sand filmklubfilm.

Hlynur Pálmason er uddannet Den danske Filmskole og bruger hele paletten af dygtige fagfolk: »My producers are Danish and Icelandic, my cinematographer is Swedish, my sound designer is Norwegian and my editor is Danish.«

Filmen “Vinterbrødre” forener således det bedste fra filmnorden, islandsk crazyness, mod og konsekvens, godt dansk filmhåndværk, nordisk netværk og vintermørkets desperate vulkanudbrud af frustration og indestængt vrede mellem mænd i en surreal lokalitet af hvidt undergrundskalk. White er det nye noir.

Ole Wich
Filmsfelagið
———————————
VINTERBRØDRE
7. februar Havnar BIO kl 20:00